Navigatie

Laatste nieuws

Navigatie

23 juni 2020

Welke certificeringen heb je nodig voor het starten van een uitzendbureau?

Lees bericht
8 juni 2020

Welke verzekeringen heb je nodig voor een uitzendbureau?

Lees bericht
8 juni 2020

Welke kosten maak je voor het starten van een uitzendbureau?

Lees bericht

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Welke kosten maak je voor het starten van een uitzendbureau?

Welke kosten maak je voor het starten van een uitzendbureau?

De vraag hoeveel geld of kapitaal je nodig hebt als je een uitzendbureau wilt starten is erg relevant. Maar welke kosten maak je eigenlijk? In deze blog legt Flexsupport uit dat je niet een hoog startkapitaal, een investeerder of een dikke spaarrekening nodig hebt als je een uitzendbureau wilt gaan starten.

Kun je niet wachten om je eigen uitzendbureau te starten? Lees dan onze whitepaper ‘Start je eigen uitzendbureau’ met alle informatie om succesvol je onderneming op te zetten.

Download de Whitepaper Start je eigen uitzendbureau

Leestijd: 3 min.

Ondernemingsplan

Je start je onderneming met het schrijven van een ondernemingsplan. Dit doe je om houvast te hebben in de keuzes die je maakt, maar ook om aan jezelf antwoord te geven op diverse vragen waar je denkt mee te maken te krijgen. In het plan schrijf je je doelen op die je met je onderneming op de korte en de middellange termijn wilt halen. Ook zit er altijd een financiële onderbouwing van je onderneming in je plan. Als je een uitzendbureau start, maak je daarom ook een ondernemingsplan.

 

Opstartkosten

Bij de start van je uitzendbureau maak je kosten voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Aan een zakelijke bankrekening zitten kosten, dit in tegenstelling tot de meeste particuliere bankrekeningen. Deze twee uitgaven zijn kosten die je sowieso moet maken. Het spreekt voor zich dat het handig is om een laptop, internet en een telefoon te hebben en ook daar maak je (abonnement) kosten voor. Bovenstaande zijn de basisbehoeften van je onderneming en dus je minimale uitgaven die je doet bij de start van je uitzendbureau. Je kunt deze investering zo duur maken als je wilt, want het is erg afhankelijk of je deze apparatuur en abonnementen al hebt of nog moet aanschaffen of afsluiten.

Je hebt een naam gekozen voor je bedrijf en kunt nu de overweging maken om zelf een logo te ontwerpen of een logo te laten ontwerpen. Deze afweging kun je ook maken voor je website. Niet ieder uitzendbureau start met een website, maar het is wel aan te raden. Een eigen uitzendbureau website is je digitale visitekaartje voor al je toekomstige opdrachtgevers en flexwerkers.

Flexsupport kan je ondersteunen bij het goedkoop (laten) maken van een website. Als je een website maakt of laat maken, vergeet dan niet een domeinnaam te claimen en een hostingbedrijf te benaderen die jouw website online zet en online houdt. Vaak heeft een websitebouwer goede connecties en ervaring met een hostingpartij. Ook voor deze digitale stappen geldt dat je de kosten zelf in de hand hebt.

 

Wervingskosten

Het is verstandig om direct vanaf de start van je uitzendbureau een CRM pakket aan te schaffen. In je CRM software houd je alle contacten met je sollicitanten en opdrachtgevers bij, zodat je later weet wat je met wie hebt besproken.
Er zijn diverse CRM pakketten te verkrijgen. Flexsupport adviseert een CRM pakket dat je kan koppelen aan je website en dat specifiek voor de uitzendbranche ontwikkeld is. In zo’n CRM pakket voor een uitzendbureau kun je sollicitanten matchen op je vacatures en kun je vanuit dat pakket vacatures en kandidaten publiceren op je website. Je moet deze dan uiteraard wel aan elkaar gekoppeld hebben.

Onder wervingskosten kun je ook je abonnementen rekenen op diverse vacaturewebsites of een premium LinkedIn account voor de inkoop van je sollicitanten. Je kunt je afvragen of je dit bij de start al nodig hebt, maar het zijn zeker kosten om rekening mee te houden op de lange termijn. Vacaturewebsites en ook LinkedIn werken met abonnementen en dat kan al snel flink oplopen als je meerdere vacatures publiceert.

 

Werkgeverslasten

Een belangrijke keuze is wat je wilt met het werkgeverschap. Kies je er voor om zelf werkgever te worden van je flexwerkers? Of kies je er voor om samen te werken met een uitzendbureau backoffice dienstverlener of franchiseorganisatie. In een andere blog op onze website leggen we het verschil tussen deze twee dienstverleningen uit.

Maak je de keuze om zelf werkgever te worden? Dan zijn je kosten hoog, want je moet veel zaken goed regelen voordat je kunt verlonen. Je dient diverse verzekeringen af te sluiten en certificeringen te ondergaan. Daarover lees je meer in andere blogs die we voor je geschreven hebben.
Een andere grote kostenpost is dat je de salarissen van de flexwerkers uitbetaalt en belastingen afdraagt over die salarissen terwijl de kans groot is dat je factuur die je voor de gewerkte uren gestuurd hebt nog niet betaald is. Dit betekent dat je veel voorfinanciert en dus heb je veel kapitaal nodig. Kies je voor samenwerken met een uitzendbureau backoffice of een franchise organisatie dan heb je deze kosten niet. Deze organisaties zijn gecertificeerd, hebben verzekeringen afgesloten en hebben in de loop van de jaren kapitaal opgebouwd waarmee die voorfinanciering van salarissen en belastingen geen probleem is.

Door voor een samenwerking te kiezen met één van deze dienstverleners kun je je investering in je eigen uitzendbureau in eerste instantie laag houden. Je hebt dan niet per se een flink kapitaal nodig als je gaat starten met je eigen uitzendbureau. Het voordeel van een uitzendbureau backoffice en een franchise organisatie is ook dat ze je kunnen helpen met je (online) marketing, het maken van je website en meestal hebben ze een CRM pakket in hun dienstverlening opgenomen.

 

Conclusie

Samenwerken met een uitzendbureau backoffice of een franchise organisatie is een verstandige keuze als je de kosten bij de start van je eigen nieuwe uitzendbureau laag wilt houden. Zij kunnen er voor zorgen dat je een kick-start van je onderneming hebt. Zij kunnen je ook helpen bij de calculatie van de kosten voor je financiële onderbouwing in je ondernemingsplan.

Wil je meer informatie over het starten van een uitzendbureau? Lees dan ons 5 stappenplan of neem contact met ons op.

Succes!

 

Wij gebruiken cookies.

Bekijk hier ons privacybeleid.

Akkoord
Privacybeleid