Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Overstappen naar een (andere) uitzendbureau backoffice

Overstappen naar een andere uitzendbureau backoffice 

Je bent ondernemer in de flexbranche en werkt samen met een uitzendbureau backoffice of een franchiseorganisatie voor de ondersteuning bij jouw bedrijf. Je uitzendbureau gaat best goed, of misschien wel een stuk minder. Misschien is het eens tijd om na te denken of je hier wel mee door moet gaan. In dit artikel laten we je nog eens goed nadenken over de keus die je ooit maakte toen je startte met jouw uitzendbureau.

Leestijd: 4 min.

In onze kennisbank vind je meer artikelen die over diverse aspecten van uitzenden gaan. Neem nu eerst de tijd om je te verdiepen in wel of niet overstappen naar een (andere) uitzendbureau backoffice.

 

Ja of nee

Welke redenen had je bij de start van jouw uitzendbureau om met je huidige samenwerkingspartner in zee te gaan? Was het de tariefstelling? Sprak de software aan? Was het de dienstverlening? Klikte het met de accountmanager? Waren het de referenties?

Zomaar een paar redenen waarom je kiest voor een uitzendbureau backoffice of een franchiseorganisatie. In dit artikel hebben we het gemakshalve alleen over uitzendbureau backoffice. We gaan er van uit dat je het verschil in dienstverlening weet tussen deze twee organisaties. Zo niet? Lees dan dit artikel.

Weet je nog wat de doorslag gaf bij het maken van je keus? En voldoet het antwoord nog steeds aan de verwachtingen die je toen had en nu hebt? Is het antwoord ja? Dan werk je waarschijnlijk nog prettig samen met je huidige samenwerkingspartner. Is het antwoord minder of nee? Lees dan vooral verder.

 

Ontwikkelingen

De laatste jaren is het arbeidsrecht enorm in ontwikkeling. De doelstelling van de politiek is om flexwerk minder flexibel te laten zijn. Ook is er steeds meer schaarste aan goed personeel en willen flexwerkers meer werkgeverschap van hun uitzendbureau. Flinke uitdagingen die de arbeidsbemiddeling er niet gemakkelijker op maken. Het komt steeds meer aan op kwaliteit in je dienstverlening en creativiteit in je werving.

Bij kwaliteit in dienstverlening kun je denken aan soepele verloning en facturatie of een makkelijk werkproces, maar ook aan uitgebreide arbeidsvoorwaarden voor de flexwerkers. Ook de mogelijkheden tot opleiding of een arbeidsovereenkomst zonder uitzendbeding zijn zaken die verschil maken in de kwaliteit van je dienstverlening.

Aan de andere kant geeft de gemiddelde opdrachtgever vaak een flinke prijsdruk op jouw specialiteit en wil de opdrachtgever maximale flexibiliteit. Herken je deze twee, op het oog, tegengestelde belangen? Hoe ontzorgt jouw uitzendbureau backoffice in deze twee klantbelangen?

Tot slot komen er steeds meer uitzendbureaus op de markt en neemt de concurrentie toe tussen partijen. Hoe houd jij je staande in al dat geweld? Ben jij nog onderscheidend en wendbaar? Of heeft jouw backoffice alles dichtgetimmerd en is verschil maken erg lastig?

 

Onderscheidend

De ABU en de NBBU cao kennen inhoudelijk sinds 2019 geen verschil meer. Je moet als uitzendbureau op een andere manier onderscheidend zijn. Gelukkig wordt, naar onze mening, de concurrentie op arbeidsvoorwaarden steeds minder mogelijk.

Het basiskenmerk van onderscheidend zijn is dat jij iets doet dat de anderen niet doen. Zit je in een nichemarkt, of juist in een specifieke regio waar weinig concurrentie is? Dan kun jij je makkelijk onderscheiden van de grote jongens die landelijk actief zijn. Zij zijn doorgaans van de massa en de grote klanten, niet van het MKB. Ben jij met je uitzendbureau niet ‘ergens van’ dan wordt het een stuk lastiger.

Anno 2020 helpen, naast bovenstaande, digitalisering en online opvallen jouw uitzendbureau in het voorblijven van de concurrentie. De meeste uitzendbureau backoffices en franchiseorganisaties hebben om die redenen flink geïnvesteerd in meer dienstverlening via software oplossingen. Bij heel veel partijen krijg je ondersteuning bij de werving en selectie (via jobboards) en uitgebreide CRM tools om de sollicitanten te matchen op jouw vacatures. Dit maakt jouw werk veel gemakkelijker.

Heb je eenmaal iemand succesvol gematcht, dan is de hele juridische afhandeling erg belangrijk. Is de arbeidsovereenkomst juridisch kloppend? Kan die makkelijk digitaal ondertekend worden? Is hij geschreven in gemakkelijke taal, of juist in advocatentaal? Wij zijn er van overtuigd dat hoe minder drempels je opwerpt, hoe gemakkelijker het is te begrijpen voor de flexwerker. Daarom investeert Flexsupport daar in.

 

Tariefstelling

De laatste jaren zijn de tarieven voor uitzendbureau backoffice dienstverlening flink gestegen. De premiedifferentiatie vanuit de sectorverloning is niet meer van toepassing, omdat alle uitleners van personeel nu in sector 52 vallen. Daardoor zijn de prijzen van de diverse aanbieders dichter bij elkaar gekomen. Diverse aanbieders maken gebruik van een ingewikkeld bonus – malus verrekensysteem voor het bepalen van de marge. Best lastig als je precies wilt weten wat je verdient op een uitzending. Flexsupport houdt het simpel en overzichtelijk: een paar factoren met een all-inclusive factor.

Ons advies is om diverse manieren van werken en de prijzen van dienstverlening met elkaar te vergelijken. Let dan ook op of je volumes moet draaien, een langjarig contract afsluit of instapkosten hebt. Dat is vaak aan de orde bij franchiseconcepten.

 

Overstappen

We hebben je aan het begin een paar vragen gesteld om je aan het denken te zetten. Misschien gaat jouw denken wel over tot handelen. Vraag bij verschillende backoffice dienstverleners offertes op en probeer ze met elkaar te vergelijken. Zorg dat je appels met appels vergelijkt, want er zitten vaak diverse kleine lettertjes in offertes en dienstverlening is verschillend.

Je wilt overstappen naar een andere uitzendbureau backoffice! Mag je alle lopende plaatsingen meenemen? Mag je ook de oude CRM data overnemen? Hoe gaat je oude partner om met het afhandelen van schulden en vorderingen en langdurig zieken? Krijg je je loonsubsidies nog als je al weg bent? Mag je überhaupt wel weg of heb je een killing contract gesloten?

Zo maar een paar zaken waar je op verdacht moet zijn als je overstapt. Het is erg handig als je nieuwe partner een overstapcoach heeft en je ondersteunt met al dit soort open eindjes en je helpt om een vliegende start te maken.

Wil je hier eens vrijblijvend over doorspreken? Neem dan contact met Flexsupport op!

Contact opnemen

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,8/5