Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Het SNA-keurmerk: waarom het belangrijk is voor uitzendbureaus

Het SNA-keurmerk: waarom het belangrijk is voor uitzendbureaus

In de uitzendbranche draait veel om vertrouwen en wet- en regelgeving. Jij als uitzendbureau levert personeel, opdrachtgevers willen flexibiliteit met zekerheid en de wet- en regelgeving verandert regelmatig. Een flinke uitdaging zo samen. Het SNA-keurmerk helpt om in die uitdaging te zorgen voor compliance en vertrouwen. Maar wat houdt het precies in? En heb je het echt nodig? In dit artikel leggen we het uit.

Wat is het SNA-keurmerk?

Het SNA-keurmerk is een keurmerk voor ondernemingen die personeel ter beschikking stellen of werken met zelfstandigen. De Stichting Normering Arbeid (SNA) beoordeelt of uitzendbureaus voldoen aan de eisen van de NEN 4400-1 of NEN 4400-2 normering. Als je voldoet aan de normeisen, dan wordt je geregistreerd in het register.

Deze normeisen gaan onder andere over:

  • Juiste en tijdige loonbetaling;
  • Correcte afdracht van loonheffingen en btw;
  • Betrouwbare administratie;
  • Het voorkomen van risico’s op fraude en illegale arbeid.

Door het keurmerk laat je zien dat jouw bedrijfsvoering betrouwbaar, compliant en transparant is. Opdrachtgevers kunnen dat ook zelf checken in het register van Stichting Normering Arbeid.

Hoe krijg je het SNA-keurmerk?

Het behalen van het keurmerk begint met een audit door een erkende inspectie-instelling, zoals, Bureau Cicero, Normec VRO of DNV. Tijdens deze audit wordt gekeken naar je administratie, processen en financiële verplichtingen.

Je wordt getoetst op onder andere de volgende zaken:

  • of je in je loonadministratie de juiste lonen en vergoedingen hebt toegepast;
  • of je de btw- en loonheffingenaangiften correct en op tijd ingediend hebt;
  • of je van iedereen een geldige arbeidsovereenkomst en identiteitsbewijs hebt;
  • of je de gewerkte uren juist hebt geregistreerd;
  • kortom of je de wet- en regelgeving correct hebt uitgevoerd.

Val je binnen de normeringen en zijn je processen op orde? Dan ontvang je het keurmerk. Zo niet, dan volgt een verbeter- en hersteltraject. Voldoe je dan wel, dan volgt doorgaans iedere zes maanden een nieuwe inspectie om te controleren of je nog steeds aan alle eisen voldoet. Blijkt dat je niet verbetert, dan kun je ook geschorst worden uit het register.

Is het SNA-keurmerk verplicht?

Het keurmerk is niet verplicht. Maar voor veel opdrachtgevers is het wel een belangrijke voorwaarde om samen te werken. Met het keurmerk tonen uitzendbureaus aan dat risico’s zoals naheffingen of boetes worden beperkt.

Ook voor opdrachtgevers heeft het voordelen: zij lopen minder risico op ketenaansprakelijkheid. Daarom kiezen veel bedrijven er bewust voor om alleen met SNA-gecertificeerde uitzendondernemingen te werken. In sommige cao’s is dit zelfs een verplichting.

Uitbreiding SNA-keurmerk/WTTA

Per 1 januari 2026 wordt het SNA-keurmerk uitgebreid met een nieuwe norm voor intermediairs die werken met zzp’ers. Deze bestaat uit twee modules: Bemiddeling en Tussenkomst. Samen vormen ze de SNA-norm Intermediaire Dienstverlening zzp, die op 12 november 2025 officieel is vastgesteld.

Het is de eerste sectorbreed gedragen norm voor zzp-intermediairs en daarmee een belangrijke stap in de professionalisering van de markt. De uitbreiding komt op een logisch moment: vanaf 1 januari 2026 legt de Belastingdienst boetes op bij schijnzelfstandigheid en in 2027 treedt de WTTA (Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten) in werking.

Uitzenders met een SNA-keurmerk stappen automatisch over naar het nieuwe toelatingsstelsel van de WTTA. De WTTA is wel verplicht voor alle bedrijven die zich bezighouden met de uitleen van personeel in tegenstelling tot de huidige vrijwillige SNA-certificering. het moet er voor zorgen dat de uitzendbranche beter gereguleerd wordt en misstanden tegengegaan worden.

Flexsupport zorgt voor zekerheid

Het SNA-keurmerk biedt zekerheid en vertrouwen voor uitzendbureaus en hun opdrachtgevers. Het laat zien dat je administratie klopt, je medewerkers juist betaalt en voldoet aan de geldende regels.

Bij Flexsupport vinden we dat belangrijk. Daarom zijn wij zelf ook al vele jaren SNA-gecertificeerd, zodat onze backoffice-dienstverlening voldoet aan alle eisen die voor de branche gelden.

Wil je meer weten over hoe wij dit inrichten of wat dit voor jouw uitzendbureau betekent? Neem gerust contact met ons op!

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,8/5