Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Gesprekstips bij financiële zorgen werknemer

Gesprekstips bij financiële zorgen werknemer

Als je werknemer met financiële schulden te maken heeft zorgt dat op het werk ook voor problemen, zoals minder concentratie of ziekteverzuim. Als werkgever kun je leren bepaalde signalen te herkennen. Maar hoe ga je vervolgens in gesprek? In dit artikel vind je een aantal gesprekstips die kunnen helpen.

Gesprekstips bij financiële zorgen werknemer

Leestijd: 2 min.

 

Over het herkennen van signalen bij financiële problemen schreven we ook een artikel. Als je jouw werknemer goed kent, is een gesprek beginnen over het vermoeden van schulden of een moeilijke financiële situatie misschien niet zo’n hoge drempel. Maar als er meer afstand is, dan is het gesprek hierover aan gaan soms niet makkelijk. En dat terwijl je jouw werknemer juist wilt helpen.

Deze gesprekstips helpen om een goed gesprek te voeren.

Begin met open vragen

Financiële problemen hebben is een gevoelig onderwerp. Probeer daarom open vragen te stellen en wees echt geïnteresseerd. Als je medewerker het idee heeft dat je een oordeel hebt over zijn of haar situatie of dat de antwoorden een directe consequentie zullen hebben, dan is de kans groot dat de werknemer niet alle zorgen zal delen. Als je als werkgever open vragen stelt, zal de werknemer ervaren dat het gesprek gemeend is en dat er ruimte is voor persoonlijke inbreng.

Doorvragen en reflecteren

Het is belangrijk om tijdens het gesprek door te vragen zodat duidelijk wordt wat er bedoeld wordt. Het zal voor de werknemer een grote stap zijn om zijn privé situatie te delen. Vaak is er veel schaamte omdat er schulden zijn en er zorgen zijn over de financiële situatie. Het helpt hierbij om niet vanuit ‘ik’ te gaan praten, maar te reflecteren.
Bij reflecteren vat je steeds samen wat je de ander hoort zeggen. Denk aan zinnen als: ‘Je maakt je veel zorgen hierover’ of: ‘Je had niet verwacht in deze situatie terecht te komen’. Op deze manier maak je contact en door te praten vanuit ‘je’ plaats je jezelf dichter bij de ander.
Door te spiegelen (reflecteren) kan je wat de ander zegt net wat minder zwaar maken of iets optimistischer. Zo vergroot je de kans dat de ander in beweging komt en open gaat staan voor hulp.

Informeren

Dit moet je niet direct aan het begin doen, maar in de loop van het gesprek: vraag of je informatie mag geven met tips en ideeën om de medeweker te helpen. Zo zou je kunnen aangeven dat het wellicht een goed idee is om een keer alle inkomsten en uitgaven goed op een rij te zetten voor een duidelijk overzicht.

Activerende vragen

Wanneer je medewerker te maken heeft met financiële problemen zijn er waarschijnlijk veel zorgen en mogelijk ook problemen waar de werknemer mee te maken heeft als gevolg van deze situatie. In de meeste gevallen zijn dat geen opbeurende positieve verhalen. Hoe meer je vraagt naar de oorzaak hoe meer verdrietige, deprimerende berichten komen. Stel je meer activerende vragen, dan levert dit meer positieve antwoorden op. Een activerende vraag motiveert de werknemer ook om zelf met de financiële problemen aan de slag te gaan. Een activerende vraag is bijvoorbeeld: Wat gaat het je opleveren als je schuld wordt ingelost? Of: Je ziet er nu tegenop maar wat zou het voor je betekenen als een budgetcoach met je mee kijkt’.

Budgetcoach

Het belangrijkste is dat de medewerker zelf in actie komt en gemotiveerd is om de problemen op te lossen. Daar is hulp vaak wel bij nodig. Door de stress heeft de medewerker meestal weinig energie en overzicht en kunnen ze niet de stap zetten om het probleem aan te pakken. Als uit het gesprek blijkt dat de medewerker gemotiveerd is om hulp op te pakken dan kun je dit als werkgever ook aanbieden.

Via Doorzaam is het mogelijk om de medeweker aan te melden voor Budgetcoaching. Dit is een individueel traject waarbij eerst de persoonlijke financiële situatie in kaart wordt gebracht. Vervolgens doet de budgetcoach een voorstel op maat voor een eventueel vervolg.

Meer weten? Lees ook ons artikel Tips voor financieel gezonde medewerkers eens.

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,8/5