Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Signalen herkennen bij financiële problemen

Signalen herkennen bij financiële problemen

Het lijkt misschien een privékwestie, maar als je werknemer met schulden te maken heeft zorgt dat vaak ook op het werk voor onrust of ziekteverzuim. Het is dus belangrijk om signalen bij financiële problemen te leren herkennen. In dit artikel lees je waar je op kunt letten.

Signalen herkennen bij financiële problemen

Leestijd: 2 min.

 

In ons vorige artikel Tips voor financieel gezonde medewerkers las je wat je moet weten als er een loonbeslag van een medewerker binnenkomt. Een loonbeslag is het meest duidelijke signaal dat een werknemer financiële problemen heeft. Maar er zijn nog meer signalen die je vaak van tevoren al kunt herkennen als je je hier bewust van bent.

Veelvoorkomende signalen:

– Verzoek om voorschot of uitbetalen van vakantiegeld;

– Concentratieproblemen;

– Verzoek om meer of minder te werken;

Meerdere banen;

– Afspraken niet nakomen;

– Oververmoeidheid;

– Veel privébellen onder werktijd;

– Diefstal;

– Regelmatig ziekteverzuim;

– Uiterlijke verzorging minder;

– Niet meedoen aan bedrijfsuitjes;

– Niet trakteren.

 

Concreet benoemen

Wanneer een aantal van deze signalen duidelijk aanwezig zijn bij een werknemer is de volgende stap hoe je hierover een gesprek aangaat. Het is niet zomaar iets wat je gaat bespreken en je zou het daarnaast ook nog eens mis kunnen hebben. Het beste is om de medewerker apart te nemen in ruimte waar de medewerker zich niet bekeken voelt. Het is fijn als het er rustig is en je niet steeds wordt gestoord door andere collega’s.

Tijdens het gesprek is het goed om concreet te benoemen wat je opmerkt. Doe dit zo feitelijk mogelijk zonder oordeel. Laat ook duidelijk merken dat je je zorgen maakt en je afvraagt of er misschien geldzorgen zijn. Geldzorgen zijn niet iets om je voor te schamen, het kan iedereen overkomen. Bied niet direct hulp aan, maar vraag aan je medewerker of hij / zij hulp wil of nodig heeft. Wil hij / zij geen hulp dan kun je aanbieden op een later moment nog eens te vragen of er wel hulp gewenst is. Wil een medewerker van het aanbod gebruik maken, verwijs hem of haar dan door naar een Budgetcoach. Of verwijs naar een instantie zoals de Nibud die hierin is gespecialiseerd.

Meer weten over hoe je het gesprek kunt voeren? Lees ook ons artikel Gesprekstips bij financiële zorgen van werknemers eens.

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,6/5