Wat is een goede uitzendbureau website?
Voor je kunt starten met je eigen uitzendbureau is het sterk aan te bevelen om een eigen website te hebben. Je website is je online visitekaartje voor je opdrachtgevers en je flexwerkers. Wat is eigenlijk een goede uitzendbureau website? Met deze aandachtspunten van Flexsupport backoffice voor uitzendbureaus is jouw uitzendbureau website beter vindbaar, gebruiksvriendelijk en toekomstproof.
Leestijd: 2,5 min.
Zelf doen of uitbesteden
Je wilt graag dat opdrachtgevers en kandidaten je uitzendbureau online kunnen vinden. Zonder hen kun je niets en kun je een mooie omzet wel vergeten. De eerste vraag die je je kunt stellen is of je zelf een website wilt bouwen of dat je dit uitbesteedt aan een professioneel bureau. Zelf bouwen scheelt in de kosten, maar is vaak ook aan het resultaat te zien. Een bureau inschakelen kost meer, maar scheelt ook tijd die je dan zelf kan investeren in het zoeken van vacatures.
Zelf doen met een template
Een website bouwen is niet heel moeilijk meer tegenwoordig. Er zijn veel software bedrijven die (gratis) templates beschikbaar stellen die je kunt gebruiken. Je kiest dan voor een standaard website en vult deze met eigen teksten en beeld. Je hoeft hier voor geen programmeur meer te zijn.
Wordpress is zo’n een programmeertaal. Zij hebben een enorme keus uit mooie templates die je gratis of tegen een vergoeding kunt gebruiken. Let op: veelal zijn dit geen specifieke templates voor uitzendbureaus! Je kunt met zo’n template relatief snel een website maken. Maar als hij klaar is moet je website ook nog vindbaar zijn. Daarover later meer.
Templates voor uitzendbureaus
Er zijn aanbieders van standaard uitzendbureau websites. Deze partijen weten wat een uitzendbureau website nodig heeft en hun software is geschikt voor koppelingen met een matchtool waarin je kandidaten en vacatures kan beheren en matchen. Flexsupport werkt met zo’n partij samen: Flexsoftware, uitzendsoftware voor uitzendbureaus. Zij hebben een gratis template ontwikkeld waarmee je een mooie en doeltreffende website kunt (laten) bouwen. In dit template zitten diverse functionaliteiten en logica specifiek voor uitzendbureaus. Op onze softwarepagina leggen we daar meer over uit.
De bouw uitbesteden
Voordat je een professioneel bureau inschakelt, is het goed om helder te hebben wat de uitstraling van je uitzendbureau website moet zijn en welke functionaliteiten je nodig hebt. Je hebt als uitzendbureau namelijk een paar specifieke functionaliteiten nodig zoals vacatures publiceren en kandidaten die kunnen solliciteren. Een ontwerpbureau kan je hierover goed advies geven.
Het is een van de vele keuzes die je moet maken voor je uitzendonderneming. Kies wat het beste bij je past. Ga je in zee met een bureau spreek dan van tevoren goed de offerte door, zodat je niet met onverwachte extra kosten komt te zitten.
Checklist
Als je hebt bepaald of je zelf de website gaat bouwen of dit laat doen, dan heb je de volgende checklist nodig om te kijken of jouw website een goede werkbare uitzendbureau website wordt:
1. Ontwerp
Een open deur: bezoekers van je website moeten direct kunnen zien dat ze bij een uitzendbureau zijn. Bezoekers van jouw website besluiten namelijk binnen 4 seconden of ze wel of niet blijven. 80% van al het websiteverkeer stopt binnen 4 seconden. De belangrijkste reden hiervoor is dat het voor de bezoeker niet direct duidelijk is wat hij kan doen op de website.
Hoe mooi je ontwerpdesign ook is, als het eruit ziet als een webshop of technisch bedrijf dan sla je de plank altijd mis. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen en teksten meteen duidelijk maken dat jouw website van een uitzendbureau is. Wil je het nog beter doen, dan laat je ook zien wat jouw niche is. Op deze manier zal je conversie vergroten.
2. Focus
Wie moeten er op jouw website terechtkomen? Richt jij je online op de klant of op kandidaten? Kies je voor beiden dan is dat verwarrend voor je bezoeker. Focus je met jouw website op kandidaten óf klanten en doe het niet allebei.
3. Online vindbaarheid
Wil je dat je uitzendbureau website online vindbaar is, dan moet je rekening houden met de wensen van Google. Kom je niet hoog in de resultaten van Google dan betekent dat minder kandidaten en klanten die op jouw website terechtkomen.
Het is niet simpel om hoog in de zoekresultaten te komen gezien het grote aanbod van uitzendbureau websites. Basisvoorwaarde is een goede technische website en een SSL-certificaat. Kijk daarnaast naar de zoekwoorden die kandidaten of klanten gebruiken en gebruik die veelvuldig. Zorg voor interessante artikelen, want dan val je op volgens Google. Vertel wat je toegevoegde waarde is en zorg dat Google je op deze zoekwoorden binnen de tekst kan onderscheiden van andere uitzendbureaus.
Een eenvoudige manier om er achter te komen of jouw website zichtbaar is in Google, is om te zoeken in Google naar je domeinnaam. Staat je website niet tussen de zoekresultaten check dan als eerste of je website wel is aangemeld bij Google. Het is ontzettend belangrijk dat de inhoud van jouw websitepagina’s goed geschreven is. Voor een goede vindbaarheid moeten je teksten uniek zijn en zorg je voor veel verwijzingen (links) naar je andere webpagina’s en maak je gebruik van tussenkopjes en foto’s.
4. Pak de aandacht
Een goed werkende uitzendbureau website houdt de aandacht van bezoekers vast. Dat kun je doen door opvallende buttons te gebruiken of een inschrijfformulier dat verschijnt op het moment dat de werkzoekende de uitzendbureau website wil gaan verlaten. Deze pop-ups werken conversie verhogend.
Misschien overbodig om te noemen, maar vergeet niet de mobiele versie van je website. Het komt nog te vaak voor dat een uitzendbureau website niet mobiel responsive is. De layout van je website past zich dan niet automatisch aan op de afmetingen van het scherm waarop hij bekeken wordt. Jammer, want een steeds groter deel van je kandidaten zoekt op hun mobiel naar een nieuwe baan.
5. Gebruiksvriendelijk
Een goede uitzendbureau website is gebruiksvriendelijk. Het is eenvoudig om vacatures te vinden en te solliciteren zonder een enorm uitgebreid formulier in te hoeven vullen. Bedenk daarom goed welke functionaliteiten er in de website moeten zitten en hoe jij het je kandidaten zo gemakkelijk mogelijk wil maken.
6. Toekomstproof
Denk ook na over je lange termijn doelen van je uitzendbureau website. Op die manier hoef je niet om de zoveel jaar je website opnieuw te laten bouwen, werk je aan merk herkenbaarheid en vindbaarheid. Zorg voor een website die nieuwe updates aan kan en duurzaam is.
CRM voor uitzendbureaus
Een CRM systeem heb je nodig om bij te houden welke bedrijven je benadert, om vacatures te publiceren en om bij te houden welke kandidaten je hebt gesproken. In de meeste CRM software kan je daarnaast allerlei gegevens bijhouden over jouw klanten. Het is verstandig om die CRM tool te koppelen aan je website!
Er zijn heel veel aanbieders van CRM software, maar er zijn er maar weinig gespecialiseerd in de uitzendsector. Door gespecialiseerde software te kiezen en te integreren met jouw website heb je een totaalpakket waarmee je snel en efficiënt aan de slag kunt. In deze speciale uitzendbureau software zit onder meer:
- Verloningssoftware
- Boekhoudprogramma
- Online urensysteem
Jouw eigen website
We hopen dat we jou met de bovenstaande informatie hebben geholpen bij het opzetten van jouw eigen uitzendbureau website.
Flexsupport kan je hier ook verder bij helpen. Wij bieden onze intermediairs de software aan van Flexsoftware. Zij hebben een gratis WordPress template en plugin gebouwd speciaal voor een professionele uitzendbureau website. Dankzij deze plugin kan de website gekoppeld worden aan de matchtool Uitzendplaats. In Uitzendplaats zijn alle kandidaten en vacatures overzichtelijk te beheren.
Meer weten? Ga naar onze pagina uitzendbureau software of bel vrijblijvend voor advies of een afspraak, 050 – 210 1008.
Contact opnemenKlaar om je eigen uitzendbureau te starten?
- In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
- Alle informatie die je nodig hebt
- Volledig gratis te downloaden