Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Hoe kies je de naam van je uitzendbureau?

Hoe kies je de naam van je uitzendbureau?

Een goede naam voor je eigen uitzendbureau bedenken is erg belangrijk. Dit moet een naam zijn die blijft hangen, die bij je past, goed laat zien wat je doet en het liefst ook nog uniek is. Waarschijnlijk heb je er al wel eens over nagedacht omdat je wilt starten met een eigen uitzendbureau en kwam je er achter dat een goede naam verzinnen niet makkelijk is. In dit artikel helpen wij je daarom een naam te verzinnen waar je trots op kunt zijn!

Wil je alvast alle informatie om een eigen uitzendbureau te starten? Download de whitepaper ‘Start je eigen uitzendbureau’ en ga direct aan de slag!

Download de Whitepaper Start je eigen uitzendbureua

Leestijd: 4 min.

Een naam kiezen voor je uitzendbureau

Een van de grootste valkuilen bij het bedenken van een naam voor je uitzendbureau is te lang blijven hangen in allerlei mogelijke opties. Je wilt natuurlijk een goede naam hebben voordat je je hele eigen uitzendonderneming start en hierin investeert. Maar deze druk maakt het soms moeilijk om de knoop door te hakken. Betrek er daarom ook andere mensen bij! Jouw vrienden, familie of (oud) collega’s kennen jou, weten na enige uitleg in welke niche jij een uitzendbureau wilt starten en kunnen jou daarom heel goed adviseren. Het kan erg helpen om de meningen van anderen te horen. Begin daarom eens met een brainstormsessie en betrek hier deze andere mensen bij.

 

Brainstormsessie

Elk idee begint bijna altijd met een brainstormsessie. Plan een paar brainstormsessies met mensen die je goed kent, zoals hierboven genoemd. Denk ook eens aan partijen met wie je overweegt samen te werken zoals degene die je backoffice van je uitzendbureau gaat verzorgen of de bouwers van je uitzendbureau website Op die manier krijg je van alle kanten verschillende input voor een mooie bedrijfsnaam. De één zal gaan voor een beschrijvende naam, een ander houdt van afkortingen of juist Engelse termen. Je kunt ook je eigen naam als uitgangspunt nemen of een heel nieuw woord bedenken. Ook filter je er tijdens deze sessie met andere mensen namen uit die voor een ander totaal onlogisch zijn of voor hen zelfs onuitspreekbaar.

Een goede uitzendbureau naam is het liefst:

– pakkend en past goed bij jou;
– geschikt voor de niche waarin je gaat bemiddelen
– makkelijk te onthouden;
– kort en krachtig;
– origineel;
– lang houdbaar;
– het liefst ook internationaal te gebruiken;
– zonder ‘gekke’ leestekens.

 

Van chaos naar top 10

Na de verschillende brainstormsessies is je namenlijst waarschijnlijk alleen nog maar langer geworden. Maar dat is ook de bedoeling. Een brainstorm zorgt ervoor dat er een creatief proces ontstaat waardoor er ook namen ontstaan waar je anders nooit op was gekomen. Laat de mensen die met je meedenken uit de enorme lijst een top 10 van bedrijfsnamen opstellen die hen het meest aanspreken. De kans is groot dat er zeker een paar tussen staan die vaker worden genoemd. Stel zelf een lijst samen van maximaal vijf aansprekende namen waar je uit gaat kiezen.

Je bent er bijna! Spreek de gekozen naam een paar keer voor jezelf hardop uit. Schrijf hem eens op of typ de naam in een tekstbestand in verschillende lettertypes. Zo gaat de naam ‘leven’ en merk je vanzelf of dit ‘m is of niet. Maak het uiteindelijk ook allemaal niet te groot of ingewikkeld. Een bedrijfsnaam is maar een naam, uiteindelijk gaat het er om wat je doet. Geen woorden maar daden.

 

Check de naam van je uitzendbureau

Als je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt waar je 100 % tevreden mee bent, ben je er nog niet. Want het zou kunnen zijn dat je niet de enige bent die op deze mooie naam is gekomen. Je mag geen bedrijfsnaam gebruiken die al in gebruik is. Via een Google search zie je makkelijk of de naam al door iemand gebruikt wordt. Heeft iemand in een ander continent een Facebook-bedrijfsprofiel met de naam maar geen website? Maak je daar dan vooral niet te druk om, vaak is de naam nog steeds gewoon geschikt.

Vervolgens kun je via het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) checken of de naam al staat geregistreerd. Bestaat deze nog niet? Top! Je hebt bijna een winnaar, nog een ding om te checken, de domeinnaam! De domeinnaam heb je nodig voor de website van je uitzendbureau en ook deze moet nog beschikbaar zijn. Een .nl domein is het mooiste wanneer je gaat bemiddelen in Nederland. Maar als je internationaal bezig gaat kun je ook voor een .com domein kiezen.

Via de Stichting Internet Domein Registratie kun je eenvoudig checken of de domeinnaam nog beschikbaar is. Als de naam vrij is moet je deze zo snel mogelijk laten registreren. Doe je dat niet en schrijf jij je eerst in bij de KvK dan wordt op dat moment je bedrijfsnaam openbaar gemaakt. Het kan zijn dat iemand anders de domeinnaam die daarbij hoort registreert om vervolgens aan jou door te verkopen. Pas hier dus voor op.

Wat betreft de kosten van een domeinnaam betaal je gemiddeld tussen de €3,95 en €15,- per jaar. Maar vaak betaal je ook voor de mail, hosting en website, dit kan extra kosten met zich meebrengen.

 

Uitbesteden

Is het niets voor jou om een bedrijfsnaam te bedenken en heb je ook geen mensen om je heen aan wie je dit toevertrouwt? Overweeg dan om een ontwerpbureau in te schakelen. Een ontwerpbureau neemt je heel wat denkwerk uit handen en ze doen veel meer dan dat. Maar daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Heb je voldoende startkapitaal om dit onderdeel uit te besteden dan levert dit je mogelijk een snellere start op.

Voordat een bureau voor je aan de slag gaat stuur je een briefing door die hun richting geeft. In de briefing geef je aan waar je aan denkt, wat je per se niet wilt, welke kleuren je aanspreken enz. Het bureau gaat vervolgens zelf ook een brainstorm plannen, bespreekt daarna met het team de opties en zal een aantal mogelijkheden uitwerken. Daarna worden de opties besproken en wordt er een eerste keuze gemaakt die ze aan jou zullen presenteren.

Afhankelijk van wat je precies hebt afgesproken kan het bureau ook direct een logo idee aanleveren en input geven voor de huisstijl. Dit wordt uiteraard later verder uitgewerkt. Je kunt het ontwerpbureau ook nadat je zelf een naam hebt bedacht inschakelen voor het ontwerpen van een passend logo en huisstijl.

 

Vervolgstappen

Mooi! Je hebt een pakkende naam die bij je past, tijd om een afspraak te maken bij de KvK om je uitzendonderneming te registeren. Op de website van de KvK staat heel duidelijk uitgelegd hoe je dit doet.

Ben jij benieuwd wat nu de volgende stappen zijn voordat je echt kunt beginnen? Lees dan ons artikel ‘Checklist uitzendbureau starten’ eens. In dit artikel beschrijven wij welke 10 stappen je minimaal gedaan moet hebben om te kunnen starten. De eerste twee stappen heb je al gezet!

Heb je aan de checklist niet genoeg? Download voor een uitgebreidere uitleg onze whitepaper: Start je eigen uitzendbureau via de knop hieronder!

Download de whitepaper Start je eigen uitzendbureau

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,8/5