Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Hoe kies je de naam van je uitzendbureau?

Hoe kies je de naam van je uitzendbureau?

Een naam voor je eigen uitzendbureau bedenken kun je natuurlijk zelf doen. Waarschijnlijk heb je er al wel eens over lopen nadenken omdat je wilt starten met een eigen uitzendbureau. Een naam die blijft hangen, bij je past, weergeeft wat je doet en het liefst ook nog uniek is en waar je trots op kunt zijn.

 

Wil je alvast alle informatie om een eigen uitzendbureau te starten? Download de whitepaper ‘Start je eigen uitzendbureau’ en ga direct aan de slag!

Download de Whitepaper Start je eigen uitzendbureua

Leestijd: 4 min.

Een bedrijfsnaam kiezen. Hoe doe je dat?

De valkuil als je zelf een naam bedenkt, is dat je te lang blijft hangen in allerlei mogelijk opties. Natuurlijk is het goed om zelf te beginnen, maar betrek er ook andere mensen, partijen en dus meer meningen bij. De naam die jij hebt bedacht kan voor een ander onuitspreekbaar zijn of te vaag. Het helpt om de mening van anderen te horen. Best eng, maar doe er vooral je voordeel mee. Gebruik de feedback, frisse ideeën en onverwachte invalshoeken om zo de beste bedrijfsnaam te vinden voor jouw uitzendbureau.

 

Brainstormsessie

Elk idee begint bijna altijd met een brainstormsessie. Plan een paar brainstormsessies met mensen die je goed kennen, zoals oud-collega’s, vrienden en familie. Denk ook eens aan partijen met wie je overweegt samen te werken zoals degene die je backoffice van je uitzendbureau gaat verzorgen of de bouwer van je uitzendbureau website Op die manier krijg je van alle kanten verschillende input voor een mooie bedrijfsnaam. De één zal gaan voor een beschrijvende naam, een ander houdt van afkortingen of juist Engelse termen. Je kunt ook je eigen naam als uitgangspunt nemen of een heel nieuw woord bedenken.

Houd bij de brainstorm rekening met een naam die:

  • pakkend is en bij je past;
  • simpel te onthouden is;
  • kort en krachtig klinkt;
  • origineel is;
  • lang houdbaar blijft;
  • niet te grappig, maar wel onverwacht is;
  • eventueel internationaal is te gebruiken;
  • geen ‘gekke’ leestekens bevat.

 

Van chaos naar top 10

Na de verschillende brainstormsessies is je namenlijst waarschijnlijk alleen nog maar langer geworden. Maar dat is ook de bedoeling. Een brainstorm zorgt ervoor dat er een creatief proces ontstaat waardoor er ook namen ontstaan waar je anders nooit op was gekomen. Laat de mensen die met je meedenken uit de enorme lijst een top 10 van bedrijfsnamen opstellen die hen het meest aanspreken. De kans is groot dat er zeker een paar tussen staan die vaker worden genoemd. Stel zelf een lijst samen van maximaal vijf aansprekende namen waar je uit gaat kiezen.
Je bent er bijna zo goed als uit. Spreek de gekozen naam een paar keer voor jezelf hardop uit. Schrijf ze eens op of typ de naam in een tekstbestand in verschillende lettertypes. Zo gaat de naam ‘leven’ en merk je vanzelf of dit ‘m is of niet. Maak het uiteindelijk ook allemaal niet te groot of ingewikkeld. Een bedrijfsnaam is maar een naam. Uiteindelijk gaat het er om wat je doet.

 

Checken – de definitieve naam

Als je uiteindelijk een keuze hebt gemaakt waar je 100 % tevreden mee bent, ben je er nog niet. Want het zou kunnen zijn dat je niet de enige bent die op deze mooie naam is gekomen. Je mag niet een bedrijfsnaam gebruiken die al in gebruik is. Het meest eenvoudig is om eerst via google te checken of de bedrijfsnaam niet door anderen wordt gebruikt. Daarnaast kun je via het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) checken of de naam al staat geregistreerd.
Het tweede dat je moet controleren is of de domeinnaam (internetadres) beschikbaar is. De domeinnaam heb je nodig voor je website van je uitzendbureau. Een NL-domein is het mooiste. Maar eventueel kun je, als deze al is vergeven, kiezen voor een org- of com-domeinnaam.

Via de Stichting Internet Domein Registratie (https://www.sidn.nl/) kun je eenvoudig checken of je domein nog vrij is. Als het domein vrij is moet je dit zo snel mogelijk laten registreren. Doe je dat niet en schrijf jij je eerst in bij de KvK dan wordt op dat moment je bedrijfsnaam openbaar gemaakt. Het kan zijn dat iemand anders de domeinnaam die daarbij hoort registreert om vervolgens aan jou door te verkopen.

 

Kosten domeinnaam

Meestal betaal je per jaar niet veel voor een domeinnaam. Maar vaak betaal je ook voor de mail, hosting en website. Je kunt uitgaan van gemiddeld 3,95 euro tot 15 euro per jaar dat je kwijt bent aan een .nl internetadres.

 

Laten doen

Is het niets voor jou om een bedrijfsnaam zelf te bedenken en heb je ook geen mensen om je heen aan wie je dit toevertrouwt? Overweeg dan om een ontwerpbureau in te schakelen. Een ontwerpbureau neemt je heel wat denkwerk uit handen en ze doen meer. Maar daar zit wel een prijskaartje aan. Heb je voldoende startkapitaal om dit onderdeel uit te besteden dan levert dit je mogelijk een snellere start op.
Voordat een bureau voor je aan de slag gaat, ontvangen ze van je een briefing die hun richting geeft. Dit moet je dus wel zelf doen. In de briefing geef je aan waar je aan denkt, wat je per se niet wilt, welke kleuren je aanspreken enz. Het bureau gaat vervolgens zelf ook een brainstorm plannen, bespreekt daarna met het team de opties en zal een aantal mogelijkheden iets uitwerken. Daarna worden de opties besproken en een keus gemaakt die ze aan je presenteren.

Afhankelijk van wat je precies hebt afgesproken kan het bureau ook direct een logo idee aanleveren en input geven voor de huisstijl. Dit wordt uiteraard later verder uitgewerkt. Je kunt het ontwerpbureau ook nadat je zelf een naam hebt bedacht inschakelen voor het ontwerpen van een passend logo en huisstijl.

 

Registreren

Mooi! Je hebt een pakkende naam die bij je past, er is een begin gemaakt met de huisstijl en het logo. Tijd om een afspraak te maken bij de KvK om je uitzendbureau onderneming te registeren. Het inschrijven is verplicht voor alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Als je alle nodige voorbereidingen hebt getroffen, ga je naar de KvK. Ga niet te vroeg, liefst een week voor of een week nadat je echt bent begonnen met je uitzendbureau. Wil je het toch graag eerder op orde hebben, zorg dan dat je maximaal 3 maanden voordat je begint je inschrijft. Op de website van de KvK zijn alle stappen helder uitgelegd.

De volgende stap:  Bouw een goede uitzendbureau website.

Download de Whitepaper Start je eigen uitzendbureua

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,4/5