Werven in een uitdagende arbeidsmarkt
Het vinden van geschikt personeel wordt steeds uitdagender in de huidige krappe arbeidsmarkt. Uitzendbureaus worden gedwongen om creatief te werven om de juiste kandidaten te vinden. In dit artikel geven we wat tips. Doe er je voordeel mee.
Social media 2.0 en inzet van AI
Een populaire manier van nieuw personeel werven is via social media. Volgens onderzoek van het UWV maakt 78% van de werkgevers al gebruik van social media om nieuwe kandidaten te vinden. Instagram en TikTok zijn vooral populair onder Generatie Z. LinkedIn zal voor de MBO+ doelgroep een belangrijk platform blijven in het sollicitatieproces. Aanwezig zijn op die platforms, afhankelijk van je doelgroep is noodzakelijk.
Social media kanalen ontwikkelen zich razendsnel en worden de komende jaren alleen maar belangrijker als wervingskanaal. Vooral met de aankomende generaties werkenden, die met deze media zijn opgegroeid, is het belangrijk om te begrijpen waar zij zich online bevinden. Via de social media kanalen kan je letterlijk en figuurlijk connectie maken en een netwerk creëren. Dit doe je door visueel en inhoudelijk aantrekkelijke content te plaatsen en in contact te zijn met je doelgroep. Niet alleen vacatures zenden, maar ook je belevenissen delen. Wees benaderbaar en authentiek. Daarbij kun je via de social media platformen kandidaten zoeken met behulp van AI toepassingen die inmiddels op de markt zijn. Goede zoekopdrachten (prompts) zorgen voor nieuwe toestroom van (latent) werkzoekenden.
De nieuwe generaties zijn steeds meer beeld gebruikers en minder lezend vaardig. Doe hier je voordeel mee door korte filmpjes op te nemen van vacatures of opdrachtgevers en die online te zetten. Beeld heeft vaak meer impact dan geschreven tekst. Zelfs op LinkedIn kun je tegenwoordig korte reels plaatsen.
Werk samen met onderwijsinstellingen
Er zijn op dit moment in Nederland ongeveer 22.000 bedrijven ingeschreven bij de KvK als uitzendbureau. Dat betekent ook dat er sprake is van concurrentie. Daarom is het belangrijk om herkend te worden en een goede reputatie op te bouwen.
Zorg dat je zichtbaar bent onder studenten. Zij zijn de werkenden van de toekomst. Zij zoeken vaak na of naast hun studie een baan. Laat aan onderwijsinstellingen weten dat je als uitzendbureau open staat voor het geven van gastlessen of workshops. Zo maken studenten kennis met je bedrijf en heb jij toegang tot de doelgroep.
Check je recruitmentproces
Ieder uitzendbureau heeft een recruitmentproces, maar niet elk bureau doet dit op dezelfde manier en even uitgebreid. Wanneer je merkt dat het aantal nieuwe kandidaten lager is dan gemiddeld, kan je je afvragen of je kandidaten nog wel op de juiste manier benadert.
Breng in kaart welke kanalen je gebruikt om je vacatures onder de aandacht te brengen. Want misschien zit je doelgroep niet (meer) op de plek waar jij je vacatures online plaatst.
Een goede tip is om je vacatureteksten te analyseren of die door de diverse zoekmachines en jobboards nog wel goed gerankt worden. Dat is erg belangrijk, want je wilt goed gevonden worden. Ook hier kun je AI toepassingen gebruiken voor de perfecte vacaturetekst.
Flexibele arbeidsvoorwaarden
Steeds meer uitzendbureaus krijgen te maken met Generatie Z. Deze (en toekomstige generaties) vragen om een andere communicatiestijl en stellen andere eisen aan werk dan vorige generaties. Ze hebben meer belang bij flexibele arbeidsvoorwaarden. Ze werken om te leven en leven niet om te werken.
Door de coronacrisis zijn we (deels) gaan thuiswerken. Nieuwe generaties vinden deels thuiswerken prettig om zo werk en privé meer in balans te hebben. Tevens hechten ze waarde aan betekenisvol werk en investeringen van de werkgever in een goede en milieu bewuste werkomgeving. Als uitzendbureau kun je hier ook stappen zetten door extra arbeidsvoorwaarden te bieden naast het arbeidsvoorwaardenpakket van de opdrachtgever.
Maak indruk met een sterke employer branding
Bij een krappe arbeidsmarkt is het niet alleen belangrijk hoe je werft, maar ook welk beeld je als uitzendbureau naar buiten brengt. Kandidaten willen werken voor een organisatie die ergens voor staat. Daarom is employer branding een belangrijk onderdeel van het wervingsproces geworden. Wat straal je uit als werkgever?
Een goede manier om je employer brand te versterken is door verhalen van je eigen flexwerkers te delen. Denk aan korte video’s op je website of social media waarin zij vertellen over hun werk, doorgroeimogelijkheden of begeleiding vanuit jouw bureau. Ook kun je laten zien waar je als uitzendbureau voor staat in thema’s zoals duurzaamheid, diversiteit of maatschappelijke betrokkenheid. Werkzoekenden voelen zich dan eerder verbonden met jouw merk.
Werving & Selectie ondersteuning bij Flexsupport
Een van de diensten van Flexsupport is ondersteuning in de werving & selectie. Dit doen wij onder andere door middel van onze recruitment CRM software: Uitzendplaats. Tevens kunnen we je ondersteunen in je marketing.
Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op.
Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?
- In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
- Alle informatie die je nodig hebt
- Volledig gratis te downloaden