Navigatie

Laatste nieuws

Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Tips voor het maken van de juiste match

Tips voor het maken van de juiste match

Je bent net begonnen met je uitzendbureau of je hebt al wat jaren ervaring als intermediair. De basis van je uitzendbureau heb je goed op orde maar het matchen van een kandidaat met een opdrachtgever blijft de grootste uitdaging. Lees onze beste tips voor het maken van de juiste match.

Leestijd: 5 min.

Eigenschappen voor de perfecte match

Je eerste match vergeet je waarschijnlijk niet snel. Als het je lukt om een kandidaat te
plaatsen bij een inlener, dan geeft dat een enorme kick en drive om door te gaan. Was het
maar elke dag zo eenvoudig. Het is een behoorlijke uitdaging! Je hebt te maken met
tijdsdruk, krapte op de arbeidsmarkt, inschatten van vaardigheden van de kandidaat en ook
nog de wensen van de inlener.

Goed matchen is vooral een kwestie van veel ervaring opdoen en mensenkennis. Wil jij de
juiste kandidaat aan de opdrachtgever koppelen dan zul je tijd moeten maken om goed te
luisteren, je in te leven in de andere persoon, de juiste vragen te stellen en de ander te
observeren. Kortom het gaat erom dat jij je openstelt voor het gedrag en de motivatie van
de kandidaat die tegenover je zit.
Daarnaast heb je ook commerciële vaardigheden nodig. Naast mensenkennis is het dan
mogelijk om een goede in schatting te maken van de waarden van een kandidaat zodat je
hem of haar op de juiste manier kan voordragen bij de inlener.

Voorkom mismatches

Ook jij ontkomt er waarschijnlijk niet aan dat je een keer een mismatch maakt. Achteraf
blijkt je inschatting niet juist te zijn geweest en is de kandidaat minder geschikt dan gedacht.
Met als gevolg een teleurgestelde inlener en een teleurgestelde kandidaat. Hoe voorkom je
mismatches en hoe verbeter je de kwaliteit van de voorselectie van jouw kandidaten?

Een paar handige tips:

1. Kandidaten vinden
Als de arbeidsmarkt krap is, is het moeilijker om kandidaten te werven. Diverse online
jobboards kunnen helpen bij het vinden van kandidaten en bij het publiceren van vacatures.
Kandidaten worden daarnaast steeds vaker via social media geworven. Creativiteit en originaliteit zijn daarbij belangrijk! Hoe persoonlijker en gerichter je zoekt op de doelgroep,
hoe groter de kans op succes.

2. Voorbereiding is het halve werk
Op basis van een cv en de motivatie van een kandidaat heb je meestal direct een eerste
indruk. Toch wil dit niet altijd zeggen dat die eerste indruk goed is of dat je hier 100% op
kunt vertrouwen. Voordat je op zoek gaat naar een kandidaat gaat er nog een stap aan
vooraf: overleg eerst met de inlener welke vaardigheden, kwalificaties en eigenschappen
belangrijk zijn voor de kandidaat die ze zoeken.

Laat je opdrachtgever bijvoorbeeld de ideale werknemer omschrijven maar bedenk ook dat
het schaap met 5 poten moeilijk te vinden is. Maak daarom heldere keuzes en stel criteria op
aan de hand waarvan jij op zoek gaat naar een geschikte kandidaat.

3. Afvinken
Maak een lijst met eisen die een kandidaat in huis moet hebben om voor de bewuste functie
in aanmerking te komen. Dit helpt om de cv’s te filteren die op een vacature binnen komen.
Denk aan de volgende onderdelen:
o Opleiding
o Vaardigheden
o Persoonlijkheid
o Ervaring
o Certificeringen
o Motivatie

Na een eerste schifting van cv’s ben je toe aan de volgende stap in je selectieproces.
Hiervoor maak je een lijst van gewenste kwalificaties. Deze gebruik je om uit alle
sollicitanten de beste kandidaten te selecteren. Dit kan goed van pas komen als je veel
sollicitanten hebt en moeilijk kunt kiezen wie je zou willen uitnodigen voor een
kennismakingsgesprek.

4.Testen
Een onafhankelijke manier om te bepalen of iemand geschikt is voor een functie is het
testen van kennis en vaardigheden van de kandidaat. Met onlinetesten kunnen je diverse
vaardigheden toetsen zoals aanpassings- en inlevingsvermogen. Ook kun je de kandidaat een
IQ test laten maken om te bepalen of hij voldoende denkniveau heeft voor een vacature.

Daarnaast zijn er praktijktesten beschikbaar. Je laat de kandidaat in een werkomgeving
bepaalde facetten van het werk uitvoeren. Denk aan het met vier borden lopen voor een
horecamedewerker of een proefmuurtje stuken voor een stukadoor.

5. Kennismaken en gesprek
Na je eerste screening is het tijd om een paar kandidaten uit te nodigen voor een
kennismaking en / of assessment. Er zijn verschillende methodes en manieren om een
gesprek te voeren en te ontdekken of je kandidaat matcht bij de openstaande vacature.
Steeds vaker wordt een gesprek via videobellen of een app als Microsoft Teams, Skype of
Zoom gevoerd. Stel tijdens het gesprek een paar casusvragen, doe een rollenspel of laat een
opdracht uitvoeren die je samen bespreekt.
Hoe duidelijker de kandidaat zelf weet wat belangrijk voor hem of haar is, hoe groter de kans
is op een succesvolle match. Het gaat erom dat het beeld dat jij van de kandidaat hebt en
het beeld dat de kandidaat van zichzelf heeft met elkaar kloppen.

Een betrouwbare manier om een goede indruk te krijgen hoe iemand zich gedraagt op de
werkvloer is door middel van een korte meeloopstage. De kandidaat kan bijvoorbeeld twee
dagen meelopen op de afdeling. Niet alleen de werkvloer krijgt een goede indruk maar ook
de kandidaat zelf kan op deze manier beter inschatten of de baan daadwerkelijk bij hem past
en of hij als persoon op zijn plek is in het team. Vergeet in dit geval niet om goede afspraken
te maken over onder meer het betalen van de gewerkte uren en verzekering tijdens de
proeftijd.

6. Voordragen
Na het zorgvuldige voorwerk heb je nu een paar geschikte kandidaten gevonden en
gescreend om ze vervolgens voor te stellen bij de inlener. Het is verstandig om minimaal 2
en maximaal 4 kandidaten voor 1 vacature voor te stellen. De inlener vindt het meestal
prettig om te kunnen kiezen tussen kandidaten, maar ook weer niet te veel. Stel je teveel
kandidaten voor dan heeft de opdrachtgever alsnog zelf veel werk in het sollicitatieproces.
En dat wil je juist voorkomen!

Bereid je kandidaten voor door ze van tevoren goed te informeren hoe laat en waar ze
moeten zijn, wat ze van het gesprek kunnen verwachten en andere nuttige tips om een
goede indruk te maken. Bij een goede voorbereiding hoort ook het bekijken van de website
van het bedrijf en laat de kandidaat alvast nadenken over drie vragen die hij zelf tijdens het
gesprek wil stellen.

Recruitment CRM software

Naast de bovenstaande 5 tips helpt recruitment CRM software je in het goed beheren van je
wervingsproces en de kandidaten. Met de speciale online functionaliteiten voor
uitzendbureaus kun je gemakkelijk de gegevens van je kandidaten invoeren en bijwerken,
vacatures publiceren en cv’s importeren. Met specifieke uitzendbureau software heb je
meestal ook de mogelijkheid om kandidaten op vacatures te matchen.

Heb je behoefte aan professionele ondersteuning bij het invullen van vacatures en alle
administratieve, juridische en financiële zaken die daarbij horen? Flexsupport kan jouw
complete backoffice verzorgen zodat jij je volledig kunt richten op het matchen.

Ontdekken

Bovenstaande tips kunnen je verder helpen bij een succesvolle matchformule voor jouw
uitzendbureau. Uiteraard zul je zelf ontdekken dat je met vallen en opstaan steeds beter
wordt in matchen en ontdek je welke manier van kandidaten werven bij jouw past. Een
goede match is een kwestie van ervaring, mensenkennis en natuurlijk commercieel talent.

Vergeet vooral niet je eerste match te vieren. En zolang je met plezier werkt, heb je meer
succes!