Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Mijn flexwerker is gestrest: Hoe uitzendbureaus stress op de werkvloer kunnen voorkomen

Mijn medewerker is gestrest: Hoe ga je hier mee om?

Stress op de werkvloer is een van de voornaamste oorzaken van ziekteverzuim, waarbij onderzoek aangeeft dat het bijna de helft van de gevallen veroorzaakt. Het voorkomen van stress is daarom belangrijk, vooral voor uitzendbureaus die willen zorgen voor het welzijn van hun flexwerkers. Maar hoe kunnen uitzendbureaus effectief stress op de werkvloer verminderen en welke signalen moeten ze in de gaten houden?

Signalen van stress herkennen

Als uitzendbureau is het belangrijk om de vroege signalen van stress te herkennen om zo veel ellende te voorkomen.

Enkele van deze signalen zijn:

Oververmoeidheid en concentratieverlies: Flexwerkers tonen tekenen van vermoeidheid en afwezigheid.
Slordig werk: Toename van fouten en slordigheden in het werk van de flexwerker, zoals het niet nakomen van deadlines en afspraken.
Emotionele uitingen: Toenemende emotionele reacties die het professionele gedrag beïnvloeden.
Lichamelijke klachten: Stressgerelateerde fysieke symptomen zoals hoofdpijn, rug- of nekklachten, maag- en darmproblemen, evenals frequente ziekte.

Omgaan met stress bij flexwerkers

Als uitzendorganisatie is het belangrijk om deze signalen snel te herkennen en aan te pakken. Het onderhouden van regelmatig contact met medewerkers is een goede eerste stap. Door stress bespreekbaar te maken, wordt het ook behandelbaar. Luisteren naar de werknemer en begrip tonen kan al aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van hun last.

Daarnaast is het belangrijk om te bespreken welke vervolgstappen genomen kunnen worden. Is de stress vooral werkgerelateerd of heeft het ook persoonlijke of familiale oorzaken? Wanneer is professionele hulp nodig?

Professionele ondersteuning

Verschillende organisaties, zoals het Stress Centrum en het CSR, bieden trainingen en cursussen aan om stress te verminderen of zo goed mogelijk op te vangen. Het is daarom aan te raden om een standaard plan te hebben voor het voorkomen of behandelen van stress bij hun werknemers.

Door op tijd in te grijpen en de signalen van stress te herkennen, kunnen uitzendbureaus de juiste invloed hebben op het welzijn van hun personeel. Wat tegelijkertijd de productiviteit en tevredenheid op de werkvloer zal bevorderen.

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,8/5