Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Uitzendbureau backoffice uitbesteden

Uitzendbureau backoffice uitbesteden

Je uitzendbureau backoffice uitbesteden aan een gespecialiseerde onderneming is een keuze die je weloverwogen maakt. Je backoffice is immers het hart van je bedrijf, want daarin staat het werkgeverschap centraal. Het is een keuze die van invloed is op jouw gehele bedrijfsvoering.

Je eigen backoffice beheren geeft je controle, maar zorgt ook voor veel werk. De backoffice van je uitzendbureau uitbesteden geeft je meer tijd en ruimte om je te focussen op groei en wat je als uitzendondernemer doorgaans het liefste doet, matches maken.

Om je te helpen bij het maken van een keuze zetten wij in dit artikel 7 voordelen op een rij.

Leestijd: 3 minuten

De voordelen van je uitzendbureau backoffice uitbesteden

Leestijd: 3 minuten

 

1. Tijdbesparing

Een groot deel van de backoffice is de administratie. En administratie kost erg veel tijd als je het (juridisch) goed wilt doen. In de backoffice gebeurt erg veel dat juridisch nauwkeurig moet, want iedere flexwerker verdient een loon conform cao. Alleen al het bijhouden en implementeren van de steeds weer wijzigende arbeidswetgeving en de diverse cao’s kost tijd.

Wanneer je die basis goed hebt kun je pas beginnen met het aanmaken van documenten en het iedere week / periode verlonen van de flexwerkers. Naar gelang het aantal flexwerkers kun je daar aardig wat uurtjes tijd in kwijt. Met een uitzendbureau backoffice zoals Flexsupport bespaar je veel van die tijd, want wij houden de cao’s bij, verwerken die voor je flexwerkers en voeren je gehele verloning uit.

 

2. Geen zorgen over financiering

Een loon van een flexwerker wordt doorgaans eerst uitbetaald, voordat de factuur betaald wordt. Dit salaris moet voorgefinancierd worden. Als je je backoffice uitbesteedt heb je doorgaans dit probleem niet, tenzij je zelf het juridisch werkgeverschap uitvoert en de backoffice alleen je administratie doet. Het geld in je onderneming kun je aanwenden om te investeren in groei in plaats van in loon voor flexwerkers.

 

3. Debiteurenbeheer

Het komt geregeld voor dat een opdrachtgever zich niet aan de overeengekomen betaaltermijn houdt. Vaak is de oorzaak dat urenbriefjes niet goed zijn ingevuld of de afdeling financiën eerst getekende urenbriefjes wil zien voordat er betaald wordt. Al met al neemt al dat wachten op de betaling een hap uit je liquiditeit. Naast dat je er werk van hebt, omdat je achter je geld aan moet om de lonen te betalen van de flexwerkers, heb je dus verminderde liquiditeit. Dat kan erg vervelend zijn omdat jij als ondernemer ook je facturen moet betalen.

Een backoffice doet de financiering van de lonen, maar gaat ook achter de niet betaalde facturen aan en zorgt voor de incasso bij de opdrachtgever. Je hebt er geen zorgen om, je hebt er de negativiteit niet van en je hebt geen probleem met je liquiditeit. Zo word jij ontzorgd door je backoffice.

 

4. HR en juridische support

Nadat jij via je werving en selectie de juiste persoon hebt gematcht op de vacature en de kandidaat is aangenomen, volgt het opstellen van de arbeidsovereenkomst en de overige papierwinkel. Om de juiste overeenkomst op te stellen heb je kennis van de geldende cao’s en wet- en regelgeving nodig. Want wanneer jouw flexwerker niet krijgt waar hij recht op heeft kunnen er fikse boetes volgen.

Bij een backoffice partij werken gediplomeerde professionals op HR en juridisch gebied. Zij zorgen er voor dat jouw flexwerkers krijgen wat hen toebehoort en staan jou bij juridisch lastige vraagstukken bij. Zij kunnen optreden als sparringpartner en adviseur. Uiteraard is het verstandig om zelf ook op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Je kunt zelf bijvoorbeeld ook een opleiding volgen waarin je de basis van de uitzend-cao tot je neemt. De belangrijkste reden hiervoor is dat jij dan de ‘basisvragen’ van de flexwerker en de klant over dit onderwerp kunt beantwoorden.

 

5. Hulp bij ziekte en re-integratie

Iedere ondernemer met personeel komt vroeg of laat in aanraking met ziekte bij zijn personeel. Ook flexwerkers zijn ziek. Dit is niet alleen vervelend voor de flexwerker en je klant, maar het brengt ook extra werk met zich mee voor jou. De flexwerker moet bij arbeidsongeschiktheid in het kader van de ‘Wet verbetering poortwachter’ namelijk begeleid worden in zijn re-integratie. Een backoffice partij kan dit verzuim en re-integratietraject volledig overnemen en jouw adviseren over welke stappen je kunt nemen bij de preventie van ziekteverzuim. Zo loop je niet het risico van boetes van het UWV bij onvoldoende dossier of inspanningen tijdens de re-integratie.

 

6. Certificeringen

Er zijn een aantal certificeringen voor een uitzendbureau die aan te bevelen zijn. Maar het verkrijgen van certificeringen kost vaak veel tijd en moeite, omdat je gehele boekhouding periodiek wordt doorgelicht en onderzocht op afwijkingen van de cao of de wet. Ook mag een klant die onder een bepaalde cao valt geen zaken doen met een uitzendbureau dat niet gecertificeerd is. De bouw cao is daar een voorbeeld van.

Een backoffice uitzendbureau is gecertificeerd. Jij profiteert dan van deze certificeringen zonder dat je ze zelf aan hoeft te vragen. Flexsupport is lid van de ABU en NEN 4400-1 en VCU gecertificeerd. Door die certificering zijn wij ook opgenomen in het register van de stichting normering arbeid. Deze certificeringen zijn voor ons belangrijke keurmerken, want kwaliteit gaat bij ons vóór kwantiteit.

 

7. Verzekeringen

Ook moet je niet vergeten om je als uitzendbureau te verzekeren, want een flexwerker kan ook schade veroorzaken. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is de minimale voorwaarde om niet teveel risico te lopen wanneer je aansprakelijk gesteld wordt voor schade gemaakt door de flexwerker. Maar denk ook eens aan een kredietverzekering voor het geval je factuur helemaal niet meer betaald wordt door je klant. Dat kan een flinke schadepost zijn. Een backoffice uitzendbureau neemt je deze zorgen en hoge kosten uit handen.

 

Conclusie

In dit artikel hebben we 7 voordelen op rij gezet waarom het verstandig is om als (startend) uitzendbureau te kiezen om samen te werken met een backoffice partij. Uiteraard kun je tegenover al deze voordelen ook nadelen plaatsen. Denk aan je onafhankelijkheid en dat je niet geheel vrij bent om je eigen contracten met je eigen voorwaarden op te stellen.

Voordat je dus een backoffice uitzendbureau kiest is het verstandig om je af te vragen hoeveel vrijheid en risico je zelf wilt lopen als uitzendbureau. Een goede voorlichting is daarbij belangrijk, naast het stellen van de juiste vragen in een offerte traject.

Flexsupport biedt jou verschillende mogelijkheden en onze backoffice dienstverlening ontzorgt jou van start tot finish!

Ben je benieuwd geraakt naar de mogelijkheden? Neem dan via onderstaande knop contact op. Wij denken graag met je mee, ook als wij niet de juiste partij zijn voor jou! Liever even bellen? Bel dan Gert op: 06 – 46 700 760.

Neem contact op!

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,8/5