Navigatie

Laatste nieuws

Navigatie

14 mei 2020

CAO voor uitzendkrachten in het Engels

Lees bericht
11 mei 2020

Protocol voor veilig flexwerk

Lees bericht
4 mei 2020

Verschil tussen uitzendbureau backoffice en franchiseformule

Lees bericht

Vrijblijvende offerte ontvangen?

Home / Kennisbank / Verschil tussen uitzendbureau backoffice en franchiseformule

Verschil tussen uitzendbureau backoffice en franchiseformule

Flexsupport ondersteunt ondernemers in de uitzendbranche via het concept van uitzendbureau backoffice dienstverlening. Er zijn ook diverse aanbieders van een franchise concept in de uitzendbranche. Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen tussen deze dienstverleningen? In dit artikel gaan we in op de verschillen én de overeenkomsten tussen deze twee dienstverleningen.

Leestijd: 4 min.

Wat is uitzendbureau backoffice dienstverlening?

Een uitzendbureau backoffice ontzorgt de (startende) ondernemer in de uitzendbranche. Een uitzendbureau backoffice ondersteunt in de werving en selectie van flexwerkers en is de werkgever van de flexwerkers. Ze int de factuur namens een uitzendondernemer, doet aan debiteurenbeheer en zorgt voor alle sociale en fiscale afdrachten. Het uitzendbureau kan zich focussen op het matchen van flexwerkers op vacatures en overige commerciële activiteiten. Samen ben je een volwaardig uitzendbureau en voldoe je altijd aan de geldende wet- en regelgeving.

 

Wat is een franchiseformule in de uitzendbranche?

Een franchiseformule biedt soortgelijke dienstverlening aan een uitzendbureau als een uitzendbureau backoffice. Zij ontzorgen ook in het hele administratieve proces, bieden werving en selectie tools aan, zijn de werkgever van de flexwerkers en verzorgen het debiteurenbeheer. Olympia en Carrière zijn bekende ketens van franchiseformules in de uitzendbranche.

 

Voor wie is de dienstverlening?

Beide dienstverleningen zijn voor allerlei soorten en maten uitzendbureaus. Voor de starters, maar ook voor die uitzendbureaus die al even bestaan en een solide uitzendbureau zijn geworden. Vaak is het zo dat een uitzendbureau backoffice of franchisegever in bepaalde branches meer gespecialiseerd is en dus beter bij het uitzendbureau past die in een niche branche wil opereren.

Beide dienstverleningen zorgen voor een kick-start voor een startende ondernemer in de uitzendbranche, omdat ze beiden een complete ondersteunende dienstverlening bieden. Door de grote van deze professionele partijen kunnen ze makkelijker voldoen aan allerlei wettelijke bepalingen en certificeringen en hebben ze processen (juridisch) goed ingericht.

 

Certificering

De grote aanbieders van beide dienstverlening hebben hun certificeringen op orde. Ze zijn lid van een branchevereniging (ABU en / of NBBU), zijn minimaal NEN 4400-1 en VCU gecertificeerd en hebben hun dienstverlening zo ingericht dat ze voldoen aan de wettelijke belastingplicht. Bij dit laatste moet je denken aan het gebruik van een G-rekening en het publiceren van WKA-verklaringen vanuit de Belastingdienst. Al het bovenstaande zorgt er voor dat jij als ondernemer dit niet hoeft te regelen en dat scheelt je kosten en tijd.

Voor sommige branches, het uitzenden van buitenlandse flexwerkers of bij het meedoen aan aanbestedingen, zijn nog extra certificeringen nodig. Mocht je dit nodig hebben, dan is het goed om dat met je samenwerkingspartner te bespreken.

 

Verschillen

We constateren dat er veel overeenkomsten zijn tussen de beide dienstverleningen. Maar, wat zijn de verschillen tussen een uitzendbureau backoffice en een franchiseformule? Wij zetten de grootste verschillen op een rij, zodat jij kan bepalen of dat voor- of nadelen zijn.

 

  • Verschil 1: de juridische verhoudingen

Bij een uitzendbureau backoffice opereer je vaak als autonoom bedrijf en neem je diensten af bij hen. Bij een franchiseformule ben je onderdeel van de keten. Dit is logisch, maar heeft diverse gevolgen, denk maar eens aan de marketing. Bij een backoffice dienstverlener kun je zelf keuzes maken in je sales- en marketing. Jij bepaalt je eigen logo, je kleurstellingen, je eigen website. Jij bepaalt hoeveel geld je daaraan wilt uitgeven en hoe het er uit komt te zien. Een uitzendbureau backoffice kan je helpen met het bouwen van een website, heeft vaak een gestandaardiseerd CRM pakket en zorgt voor een koppeling met vacaturesites om je vacatures te publiceren.

Bij een franchiseformule betaal je voor de marketing die vaak vanaf het hoofdkantoor uitgevoerd wordt en waar jouw input beperkt is. Er is al een concept en daarbinnen krijg jij jouw regio of vakgebied. Je hebt geen invloed op een website, logo of andere uitingen en ook niet op het te gebruiken CRM pakket. Doordat er bij een franchiseformule professionals zich bezig houden met de marketing en omdat het op grotere schaal plaats vindt, is het resultaat sneller en omvangrijker. Je hoeft geen merk meer te bouwen, want dat is al voor je gedaan.

Het verschil in juridische verhouding komt ook tot uiting in de te volgen strategie. Bij een uitzendbureau backoffice bemoeien ze zich niet met de door jou gevolgde marktaanpak of strategie, want jij bent de ondernemer! Uiteraard zijn ze er voor je om te sparren over de keuzes die je maakt. Bij een franchiseformule wordt er vanaf het hoofdkantoor een strategie ontwikkeld (doorgaans in goed overleg met alle franchisenemers). Je hebt minder invloed op de koers die je zelf wilt volgen als ondernemer.

 

  • Verschil 2: de kosten

In de kostenopbouw zit ook verschil. Veel uitzendbureau backoffices werken met een factor voor hun (all-inclusive) dienstverlening. Over die factor bepaalt de uitzendondernemer aansluitend zijn marge. Die beide componenten samen is het tarief dat de backoffice factureert aan de opdrachtgever. Soms werkt een backoffice dienstverlener met een staffel prijs of een bonus / malus systeem voor gemaakte of bespaarde kosten. De marge die je hebt gemaakt wordt periodiek aan je uitbetaald.
Heb je weinig omzet, dan heb je dus ook weinig marge, maar geen extra kosten. Alle kosten zitten bij de factor in en worden per gefactureerd uur ‘afgerekend’. Een instapbedrag is doorgaans niet van toepassing.

Bij een franchise formule bepaal jij het tarief voor je flexwerker dat de franchisegever factureert namens jouw vestiging. Voor de dienstverlening die de franchisegever levert wordt een deel van je marge ingehouden als een soort abonnement. Dit is de franchise fee. Je moet die fee betalen, ook al heb je weinig omzet. Als starter is het in de eerste periode van je onderneming een grote uitdaging om winst te maken. De franchisegever maakt ook periodiek de marge aan je over.

Bij een franchiseformule heb je het voordeel dat ze landelijke klanten hebben waar je vanuit jouw regio mee mag leveren. Zo heb je snel vacatures. Echter, vaak kun je niet je commerciële prijs bepalen, want die zijn landelijk afgesproken.
Tot slot komt het voor bij franchisegevers dat er een instapfee betaald moet worden om zo een eigen vestiging te mogen openen in een regio.

 

  • Verschil 3: beëindigen samenwerking

Er kan een situatie ontstaan dat je er voor kiest om geen gebruik meer te maken van een uitzendbureau backoffice / franchisegever of dat je wilt switchen van aanbieder. Vaak kun je redelijk gemakkelijk switchen van of stoppen bij een uitzendbureau backoffice, want je hebt geen abonnement of contract. Er dient een finale afhandeling te worden gedaan over lopende facturen, subsidies en dergelijke en dan ben je vrij om te gaan.

Bij een franchisegever is dat anders. Daar ga je een samenwerking aan voor een langere tijd en dat contract wordt, al dan niet, steeds verlengd. Tussentijds uit het contract stappen is niet mogelijk. Overstappen naar een andere franchisegever is lastig, omdat er vaak een relatiebeding in het contract zit met de franchisegever. Je mag dan de opdrachtgevers die je bediend hebt in de periode dat je aangesloten bent geweest bij de franchisegever een tijd niet meer voorzien van flexwerkers of andere dienstverlening.

 

Voordelen en nadelen

De twee grote voordelen voor een ondernemer bij een uitzendbureau backoffice zijn de lagere kosten en de grotere flexibiliteit in de contractvorm bij een samenwerking. Over al de andere verschillen kun je twisten of het een voordeel of een nadeel is en geven wij geen oordeel.

Heb jij het idee om je eigen uitzendbureau te starten? Laat je goed voorlichten welke van de twee beschreven dienstverleningen het beste bij jouw bedrijfsvoering en filosofie past. De ene vorm van dienstverlening is niet beter dan de andere, want elk nadeel heeft zijn voordeel (en andersom).
Tevens is dit niet een uitputtende lijst van verschillen tussen de beide dienstverleningen, want iedere aanbieder heeft zijn eigen sterkten en zwakten. Iedere aanbieder heeft een uniek aanbod om je te ontzorgen bij (de start van) jouw uitzendbureau.

 

Contact

Wil jij gebruik maken van een uitzendbureau backoffice of een franchisegever? Neem contact met ons op voor meer informatie over onze uitzendbureau backoffice mogelijkheden specifiek voor jouw uitzendbureau. Ben je er al uit dat je met Flexsupport wilt samenwerken? Vraag dan een offerte aan en wij nemen binnen twee werkdagen contact met je op over je specifieke wensen. Succes!

Wij gebruiken cookies.

Bekijk hier ons privacybeleid.