Navigatie

Laatste nieuws

Navigatie

11 februari 2020

Voorkom griep op de werkvloer

Lees bericht
3 februari 2020

Goed gezond? Meer kans op een baan

Lees bericht
16 december 2019

Flexwerkers hoger risico op arbeidsongeval

Lees bericht
Home / Kennisbank / Voorkom griep op de werkvloer

Voorkom griep
op de werkvloer

Elk jaar komt er wel een griepgolf voorbij in Nederland. Niezende of hoestende medewerkers zorgen al snel voor verspreiding van zo’n virus. Hoe voorkom je als werkgever dat griep op de werkvloer zich niet uitbreidt en je zonder personeel zit? 5 tips voor een griepvrije werkplek.

Kostbaar

Jaarlijks houdt de griep gemiddeld 820.000 Nederlanders thuis. Niet alleen vervelend voor de snotterende en hoestende medewerkers het is ook riskant. Griep is besmettelijk en een zieke medewerker is kostbaar. Gemiddeld kost een zieke medewerker 220 euro per dag. Voorkomen dus die griep!

  • Tip 1: Versterk het immuunsysteem. Het begint bij de basis. Het immuunsysteem vormt de eerste verdediging tegen het griepvirus. Moedig medewerkers aan om voldoende te slapen, voldoende te bewegen en frisse lucht binnen te krijgen en gezond te eten. Als werkgever kunt u daar zelf ook een rol in spelen door bijvoorbeeld vers fruit op de werkvloer aan te bieden, voldoende gelegenheid te bieden voor pauzes. Ventileer het kantoor regelmatig zodat er genoeg frisse lucht aanwezig is.
  • Tip 2: Stimuleer handen wassen. Vooral na vergaderingen of na bezoek van ruimtes waar veel verschillende mensen komen (zoals keukens, wc’s, kopieerruimtes en vergaderzalen). Dring aan op het goed droogmaken van handen. Via vochtige handen worden veel meer bacteriën verspreid.
  • Tip 3: Reinig en ontsmet de werkplekken. Maak bureaus goed schoon en vraag medewerkers dit ook zelf te doen met bijvoorbeeld schoonmaakdoekjes. Denk daarbij ook aan (mobiele) telefoon, muis, toetsenbord en deurklinken.
  • Tip 4: Stuur uw medewerkers naar buiten. Binnen kom je voortdurend in aanraking met ziektekiemen. Moedig medewerkers daarom aan om regelmatig naar buiten te gaan en wat frisse lucht te happen. Zo worden de interne ‘ziektekiemenfilters’ van medewerkers ververst.
  • Tip 5: Als medewerkers ziek zijn kunnen ze het beste thuis uitzieken. Als ze naar het werk komen, besmetten ze anderen. Zieke kantoorwerkers die toch per se willen werken, kunnen dat vanuit huis doen.