Navigatie

Vrijblijvende offerte ontvangen?

×

Waar bent u naar opzoek?

Vul hier onder uw zoekterm in of probeer uw antwoord te vinden in onze kennisbank.

Home / Kennisbank / Welke kosten maak je bij het starten van een uitzendbureau?

Welke kosten maak je bij het starten van een uitzendbureau?

Welke kosten maak je bij het starten van een uitzendbureau? Een vraag waar elke startende uitzendondernemer antwoord op zoekt. Waaruit bestaan verschillende kostenposten en hoeveel startkapitaal heb je nou eigenlijk nodig? In deze blog leggen wij uit waarom je géén hoog startkapitaal, een investeerder of een dikke spaarrekening nodig hebt als je een uitzendbureau wilt gaan starten.

Kijk je liever een video over uitzendbureau kosten?

Leestijd: 3 min.

 

Ondernemingsplan

Je start je onderneming met het schrijven van een ondernemingsplan. Dit helpt je om in kaart te brengen hoe je je onderneming kunt gaan vormgeven. Het helpt je jezelf tijdens het ondernemen richting te geven, je scherp te houden in je ambities en je keuzes te evalueren en bij te stellen. In het plan schrijf je je doelen op die je met je onderneming op de korte en de middellange termijn wilt halen. Ook zit er altijd een financiële onderbouwing van je onderneming in je plan. De kosten die je maakt om een uitzendbureau te starten zijn daar onderdeel van.

 

Opstartkosten

Bij de start van je uitzendbureau maak je kosten voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is eenmalig €51,95, en reken je meteen af na je gesprek bij de KvK.

Vervolgens heb je een zakelijke bankrekening nodig, hier zitten ook extra kosten aan verbonden. Bij een bank als de ING is dit de eerste 6 maanden gratis om je wat op weg te helpen, daarna €9,90 per maand. Dit zijn twee kostenposten waar je direct mee te maken gaat krijgen bij het starten van je eigen onderneming.

Het spreekt voor zich dat het handig is om een laptop, internet en een telefoon te hebben en ook daar maak je (abonnement) kosten voor. Natuurlijk kun je deze investeringen zo duur maken als je zelf wilt. De meeste mensen zullen hier al over beschikken, maar wil je bijvoorbeeld een aparte zakentelefoon of laptop? Dan kunnen de opstartkosten flink oplopen.

Je hebt een naam gekozen voor je bedrijf en kunt nu de overweging maken om zelf een logo te ontwerpen of een logo te laten ontwerpen. De kosten voor het ontwerpen van een logo lopen erg uiteen. Er zijn bijvoorbeeld websites zoals Fiverr waar je dit vrij goedkoop kunt laten maken. Maar je kunt ook een bedrijf inhuren om de gehele branding van je bedrijf te doen. Dit laatste is vaak erg prijzig, maar dan heb je wel alles in één keer en super professioneel.

Bovenstaande afweging kun je ook maken voor je website. Niet ieder uitzendbureau start met een website, maar het is wel aan te raden. Een eigen Uitzendbureau Website is je digitale visitekaartje voor al je toekomstige opdrachtgevers en flexwerkers. Ons zusterbedrijf Flexsoftware biedt verschillende mogelijkheden voor het maken van een website met de dienst Uitzendbureau Website. Op deze site vind je een gratis WordPress Plugin en thema waarmee je zelf een site kunt bouwen. Flexsupport kan je dus ondersteunen bij het goedkoop (laten) maken van een website. Als je een website maakt of laat maken, vergeet dan niet een domeinnaam te claimen en een hostingbedrijf te benaderen die jouw website online zet en online houdt. Vaak heeft een websitebouwer goede connecties en ervaring met een hostingpartij. Ook voor deze digitale stappen geldt dat je de kosten zelf in de hand hebt.

 

Wervingskosten

Het is verstandig om direct vanaf de start van je uitzendbureau een CRM pakket aan te schaffen. In je CRM software houd je alle contacten met je sollicitanten en opdrachtgevers bij. Zo weet je later wat je met welke personen hebt besproken.

Er zijn diverse CRM pakketten te verkrijgen. Flexsupport adviseert een CRM pakket dat je kan koppelen aan je website en dat specifiek voor de uitzendbranche ontwikkeld is. In zo’n CRM pakket voor een uitzendbureau kun je sollicitanten matchen op je vacatures en kun je vanuit dat pakket vacatures en kandidaten publiceren op je website. Je moet deze dan uiteraard wel aan elkaar gekoppeld hebben.

Onder wervingskosten kun je ook je abonnementen rekenen op diverse vacaturewebsites of bijvoorbeeld een premium LinkedIn account. Je kunt je afvragen of je dit bij de start al nodig hebt, maar het zijn zeker kosten om rekening mee te houden op de lange termijn. Vacaturewebsites en ook LinkedIn werken met abonnementen en dat kan al snel flink oplopen als je meerdere vacatures publiceert.

 

Werkgeverslasten

Een belangrijke keuze is wat je wilt met het werkgeverschap. Kies je er voor om zelf werkgever te worden van je flexwerkers? Of kies je er voor om samen te werken met een uitzendbureau backoffice dienstverlener of franchiseorganisatie. In het volgende artikel leggen we het verschil tussen een uitzendbureau backoffice en franchiseformule uit.

Maak je de keuze om zelf werkgever te worden? Dan zijn je kosten hoog, want je moet veel zaken goed regelen voordat je lonen kunt uitbetalen Je dient diverse verzekeringen af te sluiten en certificeringen te verkrijgen.

Een andere grote kostenpost is dat je de salarissen van de flexwerkers uitbetaalt en belastingen afdraagt over die salarissen terwijl de kans groot is dat je factuur die je voor de gewerkte uren gestuurd hebt nog niet betaald is. Dit betekent dat je veel voorfinanciert en dan heb je veel kapitaal nodig. Kies je voor samenwerken met een uitzendbureau backoffice of een franchise organisatie dan heb je deze kosten niet. Deze organisaties zijn gecertificeerd, hebben verzekeringen afgesloten en hebben in de loop van de jaren kapitaal opgebouwd waarmee die voorfinanciering van salarissen en belastingen geen probleem is.

Door voor een samenwerking te kiezen met één van deze dienstverleners kun je je investering in je eigen uitzendbureau in eerste instantie laag houden. Je hebt dan niet per se een flink kapitaal nodig als je gaat starten met je eigen uitzendbureau. Als je nieuwsgierig bent geworden naar de mogelijkheden, lees dan ons voordelen van je backoffice uitbesteden artikel eens.

 

Kosten uitzendbureau starten: conclusie

Er zijn een aantal opstartkosten waarmee je sowieso te maken krijgt. Maar deze kosten zijn goed te overzien. Hogere kostenposten zullen het ontwerpen van een logo en website zijn, maar deze investeringen zijn het meer dan waard.

Naast bovenstaande kosten ga je wervingskosten maken. Dit zijn de kosten voor een recruitment CRM-systeem, abonnementen op recruitment websites of LinkedIn premium. Maar ook deze kosten zijn investeringen, deze uitgaven zullen je meer kandidaten en opdrachtgevers opleveren en dus meer omzet.

Samenwerken met een uitzendbureau backoffice of een franchise organisatie is een verstandige keuze als je de kosten bij de start van je eigen nieuwe uitzendbureau laag wilt houden. Zij kunnen er voor zorgen dat je een kick-start van je onderneming hebt. Je hebt dan geen groot startkapitaal en verschillende verzekeringen en certificeringen nodig. Dit maakt de drempel om te beginnen vele malen lager. Het geld dat je hiermee bespaart kun je direct in je onderneming stoppen om verder te groeien!

Wil je meer informatie over het starten van een uitzendbureau? Lees dan ons 5 stappenplan. Of bekijk de eerste aflevering van onze videoserie ‘Hoe start ik mijn eigen uitzendbureau?’

 

Ben je benieuwd naar hoe Flexsupport jou van dienst kunnen zijn? Neem vrijblijvend contact met ons op via onderstaande knop!

Neem contact op!

Klaar om je eigen uitzendbureau te starten?

  • In 5 stappen naar je eigen uitzendbureau
  • Alle informatie die je nodig hebt
  • Volledig gratis te downloaden
4,6/5